کالیبراسیون سنسورهای آنلاین

نصب و راه اندازی به همراه کالیبراسیون سنسورهای آنلاین آب و فاضلاب

شرکت شایسته کار راد کاسپین برای اولین بار با بهره گیری از تیم متخصص خود اقدام به کالیبراسیون خارجی به همراه کنترل میانی سنسورهای آنلاین آب و فاضلاب میکند .

کیفیت ورودی و خروجی آب ، همچنین اندازه گیری دقیق پارامترهای مختلف فاضلاب امری بسیار مهم میباشد که امکان کاهش هزینه های آتی را برای هر کارخانه و شرکتی دارد .

واسنجی یا کالیبراسیون – Calibration

عبارت است از مقایسه یک دستگاه اندازه گیری با یک استاندارد و تعیین میزان خطای این وسیله نسبت به آن و در صورت لزوم تنظیم دستگاه در مقایسه با استانداردهای مربوطه.به زبان ساده کالیبراسیون اندازه گیری و صحت وسیله اندازه گیری در مطابقت با مرجع تایید شده می باشد.
تعریف دقیق کالیبراسیون در استاندارد ملی ایران به شماره ۴۷۲۳ آمده ‌است. کالیبراسیون اجازه می‌دهد که میزان تصحیح لازم را نسبت به نشاندهی تعیین کنیم. با کالیبراسیون ممکن است خواص اندازه شناختی دیگری نظیر اثر کمیت های تاثیرگذار نیز تعیین شود. در واقع کالیبراسیون ویژگی‌های کارآمدی دستگاه یا مواد مرجع را به‌وسیله انجام مقایسات مستقیم مشخص می‌کند.
هر وسیله‌ای که برای اندازه گیری به کار می‌رود و در روش‌های اجرایی به استفاده از آن اشاره شده‌ است، نیاز به تعیین صحت و دقت یا کالیبراسیون دارد.
نحوه ی کالیبراسیون سنسورهای آنلاین

سنسورهای آنلاین و کالیبراسیون

دلایل نیاز به کالیبراسیون منظم و دوره ای هر دستگاه

هر دستگاه ویژگیهای فنی و ویژگیهای اندازه شناختی خود را دارد. با توجه به اینکه دستیابی به کیفیت برتر از طریق انجام آزمونها و اندازه گیری های مطمئن ارزیابی می‌گردد، این بحث مطرح می‌شود که اندازه‌گیری مطمئن چگونه اندازه‌گیری می‌باشد؟ آیا نو بودن تجهیزات یا استفاده از تکنولوژی جدید دستگاهی، می‌تواند منجر به اندازه‌گیری مطمئن شود.

پاسخ اینست که تنها کالیبراسیون صحیح و دوره‌ای به نتایج خروجی دستگاهها کیفیت می‌بخشد. با انجام کالیبراسیون به دنبال یافتن ویژگی‌های اندازه شناختی دستگاه هستیم تا در صورت نیاز اصلاحات لازم را انجام دهیم. اغلب استانداردهای مدیریت کیفیت در بخش الزامات فنی، از کالیبراسیون تجهیزات نام برده و آن را الزام نموده‌اند.

کالیبراسیون به طور معمول نیاز به استانداردی دارد که حداقل دقت آن به نسبت دستگاه تحت تست ۱۰ برابر بیشتر باشد. در غیر این صورت ، شما در تلرانس های هم پوشاننده کالیبراسیون را انجام می دهید و تلرانس های استاندارد شما یک ابزار ” کالیبره ” یا ” خارج از کالیبره ” یا بر عکس به شما نشان می دهند . نگاهی به نحوه ی عمل آن می اندازیم.

به شکل کلی انجام کالیبراسیون در دو حالت است :

  •  ابزاری که نیاز به اصلاح خطا دارند : ابزار در همان واحد های مشابه با استاندارد های مرجع خوانده می شوند . هدف کالیبراسیون کشف و از بین بردن هر گونه خطایی در ابزار مرتبط با واحد مشخص شده ی اندازه گیری است . به عنوان مثال ، مقادیر اندازه گیری سیستم های تصویر برداری نوری از پهنای خطوط روی نیمه هادی ها در میکرو متر ها ، واحد مورد نظر ، خوانده می شود . با این وجود ، این ابزار بایستی با مقادیر برابر با استاندارد های مرجع کالیبره شوند اگر اندازه گیری های پهنای خط در این صنعت با هم دیگر هم خوانی دارد .
  • ابزاری که اندازه گیری های آن ها به عنوان یک جانشین برای دیگر اندازه گیری ها عمل می کنند : این ابزار در واحد های مختلف به نسبت استاندارد های مرجع ، مقادیر را قرائت می کنند . هدف این کالیبراسیون تبدیل قرائت های ابزار به واحد های مورد نظر است . یک نمونه اندازه گیری های انجام شده با دانسیتومتر است که به عنوان جانشینی برای اندازه گیری های غلظت تابشی عمل می کند . به همین منظور ، استاندارد های مرجع در چندین سطح غلظت مختلف تابش داده می شود و سپس توسط رادیومتری اندازه گیری می شود . همان استاندارد های مرجع توسط دانسیتومتر اندازه گیری می شود . نتایج کالیبره شده قرائت های دانسیتومتر در آینده از دستگاه های پزشکی در تصمیم گیری در رابطه با استریل بودن دستگاه در سطح قابل قبولی از تابش ، دخیل است .

شرکت شایسته کار راد کاسپین با سابقه ی طولانی خود در صنعت آب و فاضلاب اقدام به کالیبره کردن سنسورهای آنلاین آب و پساب کرده است که در ذیل تعدادی از برندهای معتبر سنسورهای آنلاین را که توسط مجموعه ی ما در ایران کالیبره شده است بیان میکنیم :

کمپانی جورج فیشر Georg Fischer سوییس

کمپانی Chemitec ایتالیا

کمپانی Hach-Lange آلمان – امریکا

کمپانی WTW آلمان

کمپانی Clean چین

پارامتر های قابل اندازه گیری سنسورهای آنلاین

Biological Oxygen Demand (BOD) میزان اکسیژن خواهی بیولوژیکی

Chemical Oxygen Demand (COD) میزان اکسیژن خواهی شیمیایی

Total Organic Carbon (TOC) کل کربن آلی

Dissolved Organic Carbon (DOC) کل کربنهای محلول

Nitrate (NO3) نیترات

Nitrite (NO2) نیتریت

Phenol, Glycol, BTEX فنل، گلیکول، بنزن،، تولوئن،

Phosphate (PO4)  (فسفات (اوروفسفاتها

Silica   سیلیکا

Ammonia (NH4)  آمونیوم

Chlorine ( Free , Residual, Total)

Total Suspended Solids (TSS)

Total Dissolved Solids (TDS)

Electrical Conductivity (EC) ضریب هدایت الکتریکی

pH

Oxygen Reduction Potential (ORP) پتانسیل کاهش اکسیژن محلول

Oil in Water (refined Oil, Crude Oil) FOG روغن، چربی و نفت

Chlorophyll (Chl) کلروفیل

Dissolved Oxygen (DO) اکسیژن محلول

و دیگر کمپانی های معتبر دنیا در زمینه تولید سنسورهای پایش آنلاین

تصاویر مربوط به نصب ، راه اندازی و کالیبراسیون سنسورهای آنلاین پایش آب و فاضلاب
کالیبراسیون سنسورهای آنلاین

سنسورهای آنلاین جورج فیشر

کالیبراسیون سنسور های ORP و Flow meter

سنسور های ORP و Flow meter

کالیبره کردن سنسورهای آنلاین آب و فاضلاب

کالیبراسیون سنسورهای پایش آنلاین آب و پساب

Please follow and like us:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *